“Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben,
en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde van God in hem?”

1 Johannes 3:17
02/09/2019

Zomers reisverslag

Op maandag, 22 juli 2019 ontmoetten wij, Gerrit en Henny Pierik op Schiphol Jan Gerritsen en zijn neef Gert van Putten.  We kregen van Gert een koffer met hulpgoederen voor Jacomijn van de Haar van de Hidi kliniek in Ethiopië, om deze in te checken. Ook Jan had een extra koffer met hulpgoederen mee, waarmee hij mensen in Ethiopië heel blij maakte.

Tijdens de tussenlanding in Istanbul was er even lichte paniek toen Jan zijn paspoort en boardingpass kwijt was.  Gelukkig bleek na 15 minuten dat Gert deze in zijn binnenzak had.

Op het vliegveld van Addis Abeba raakten we een koffer van Gert kwijt, waar we in Genisisfarm pas achterkwamen. Gelukkig hadden we deze na een lange dag op het vliegveld weer terug.

De eerste paar dagen liet Gert ons in recordtempo  kennismaken met de Nederlandse bedrijfsleiders en eigenaren van verschillende bedrijven. Heel interessant om de ervaringen van deze mensen te horen. Met gevaar voor eigen leven brachten we een bezoek bij de familie van de Haar, waar de weg er naar toe bijna onbegaanbaar was.  Hier hebben we de veehouderij van Jan jr. bekeken en een bezoek gebracht aan de Hidi Kliniek.

Ook liet Gert ons kennismaken met Bert, Tabitha,  Abel en Lize Flier van de Alfafarms. Bijzonder gedreven mensen met een groot hart voor Ethiopië. Hier zagen we als Nederlandse veehouders dat het boeren hier ook niet vanzelf gaat.

Op uitnodiging van Alamajo van  Alema Koudijs Feed dineerden we ’s avonds in het restaurant van zijn vrouw, in het Tommy Hotel en werden we hierna uitgenodigd om bij hem thuis koffie te komen drinken. Wat een paleis!
We namen ons voor om een Urker vissersproject aan het Tanameer te bezoeken.  We begrepen niet waarom mensen ons vroegen of we met het vliegtuig zouden gaan. Achteraf begrepen we dit wel. De weg er naartoe viel niet altijd mee, ondanks dat we een fantastische chauffeur Dereje, hadden. Onderweg hebben we wel hele mooie landschappen en dieren gezien!
Op zondag bezochten we de kerk in Dahir Bar. Wat een blijdschap en enthousiasme! Aan Gert werd gevraagd een woordje te doen. Op zijn klompen klom hij op het podium en vertelde over zijn werk in Ethiopië.

Omdat Gert het bedrijf van Arend Hardeman sowieso wilde bezoeken, gingen we met een behoorlijke omweg terug naar Debre Zeit. De afstand viel ons tegen.  Het bezoek aan Arnold en Tineke de Wilde echter maakte alles weer goed, wat een leuke mensen!  Het bedrijf was volop in de running en wat een mooie waterval hebben we daar gezien.

Tijdens de dagen in Genesisfarm werden we dagelijks verwend door Sarah, die elke keer weer een fantastische maaltijd op tafel wist te zetten en van plaatselijke vruchten een smoothie maakte.

De laatste middag op de Genesisfarm kwam Girma langs en vertelde dat de bouwstop van de school nog steeds niet wordt opgeheven. Eerst moeten er nieuwe computers voor de leerkrachten aangeschaft worden.  Dit is opnieuw een kleine tegenslag in de bouw van de school.

Op vrijdag 3 augustus zijn we weer veilig geland in Amsterdam. Moe maar voldaan zijn we aan het na genieten van deze bijzondere reis en raken we er maar niet over uitgepraat. Met dank ook aan Gert en Jan die ons op sleeptouw hebben genomen.

Een groet van Gerrit en Henny Pierik.

P.S. Zijn er nog mensen die nog belangstelling hebben voor onze volgende reis van 14 tot en met 19 oktober naar Ethiopië. Dit wordt een bijzondere reis waarin we de cultuur van Ethiopië gaan ontdekken en ook veel kunnen leren over het ontwikkelingswerk van Double Harvest. Het wordt een korte en inspirerende reis. Voor belangstelling of vragen: stuur een berichtje via naar gvanputten@zonneeifarm.nl of bel naar 0653201844