“Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben,
en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde van God in hem?”

1 Johannes 3:17
03/03/2018

Staking van de Oromo’s

Reisverslag Double Harvest Februari
Van 5 februari tot eigenlijk 14 februari, maar het werd uiteindelijk 15 februari…

Beste vrienden van Double Harvest,

Rie en ik, Gert, gingen samen met de famile Pelleboer en de familie Binnendijk (melkveehouders uit Mastenbroek) en Erik-Jan van de Berg op weg naar Ethiopië. We hebben een bijzonder mooie reis gehad. Eerst een dag in Debre Zeyt en daarna zijn we met een nieuwe weg naar de Koka-dam gereden. Dit was de eerste keer dat we deze weg konden gebruiken, bijzonder mooie weg door het landelijke Ethiopië.
We gingen bij Jos de rozenfarm in Siway een bezoek brengen en dat was heel interessant. Hij vertelde dat er steeds meer duidelijk wordt dat de beste resultaten worden bereikt in bedrijven door meisjes en vrouwen in dienst te nemen.
Toen zijn we doorgereden naar het nieuwe bedrijf van Arnold Knol. Arnold heeft jaren in Debre Zeyt gewerkt, maar is nu met Amerikaanse investeerders een heel groot stierenbedrijf begonnen. Hij is volop aan het bouwen met een nieuwe grote slachterij. Dit gaat een enorm groot project worden. Het vlees van deze stieren gaat voor export naar Saoedie Arabie.
Bij aankomst in Hawassah was het hotel dat we normaal gebruiken vol en zijn we naar het Haile hotel geweest. Dat is eigendom van de kampioen hardloper Haile. Iets duurder en ook iets mooier en ook nog een nacht in een nieuw goedkoop hotel geslapen. We hebben daar van alles bekeken samen met Arjano. Arjano is betrokken bij het ziekenhuisproject van TTAF van Pieter Nieland. Deze Ethiopier spreekt Nederlands. We hebben het ziekenhuis bezocht en ook de plannen bekeken voor een nieuw ziekenhuis in Shashemene. Hij adviseerde ons om eens een hele nieuwe terugweg te nemen. Dat was een weg die naar Nasareth loopt vanaf Adaba.
Zaterdag kwamen we via die weg weer terug in het Genesis Gasthuis in Debre Zeyt. Veel contacten gelegd, vooral tijdens de kerkdienst en een fijne zondag gehad.
Op maandagmorgen vertrokken we naar Debre Birham. Onderweg werden we al tot stilstand gebracht door de eigenaar van de bus, die het niet verstandig vond om door te rijden in verband met een komende staking. We dachten dat het wel zou loslopen en we zijn toch doorgereden. Daar hebben we het mooie project van Arend Hardeman bekeken: Debre Holland. Daar zaten dus meer dan 40.000 jonge kuikens in de stal. Supermooi voor elkaar! Daar net achter het bedrijf zijn hele bijzondere kleine grand canyons. We hebben daar in de hutten tussen de bergen mensen mogen bezoeken. Hele vriendelijke gastvrije mensen. We hebben onder andere een opa ontmoet van 90 jaar!
Toen we diezelfde dag terug wilden naar Genesis Farm bleek dat de Oromo-stam in staking was gegaan en alles had geblokkeerd. Vooral in Debre Zeyt was niks meer mogelijk.  Alle fabrieken lagen stil, de winkels waren dicht en vervoer was verboden. Dus bleven we in het hotel in Debre Birham. Achteraf gezien is het heel bijzonder dat we die drie dagen in het hotel moesten blijven voor we terug konden. In deze omgeving was veel meer bewegingsvrijheid tijdens de staking dan in Debre Zeyt. We hebben mooie dingen gezien in dit gebied, waar de Amhaarse stam de leiding heeft en daardoor was er in dit gebied niets aan de hand. Drie dagen later was de staking over. We zijn uiteindelijk een dag later dan gepland weer via het vliegveld in Addis Abeba naar Nederland terug gevlogen.

Februari reis2

Foto 1. Op bezoek bij de hutten in de bergen. Op de foto staat Rie met een van de bewoners.

Februari reis

Foto 2. Op de markt in de buurt van ons hotel was gelukkig alles wat we nodig hadden voor ons onverwachte driedaagse verblijf in het noorden. Tandenborstels, tandpasta, eten enzovoort.

Nog twee punten:

1. Bij de Maranatha School is het laatste gebouw met vier lokalen helemaal klaar. Nu zijn er al meer dan 1140 kinderen op school en deze school gaat nu van de kleuterklas tot en met klas 8. Wat nu dringend nodig is bij deze school is een gebouw bouwen met zes klassen waar dan klas 9 en 10 in kunnen. Dit is eigenlijk middelbare school. Lessen worden volledig in het Engels gegeven. Hiervoor kunnen we nog best wat giften gebruiken. Hartelijk dank voor alle giften tot nu toe!

2. Op 23 juli komen we weer met een groep aan in Ethiopië (D.V.) dan gaan we een bijzondere reis maken vanaf Genesis Farm tot helemaal naar het noorden, waar we dus ondergrondse kerken gaan bezoeken, er is daar ook een plek waar van wordt gezegd dat daar de ark is en we zullen ook Karin van de Bosch een bezoek brengen. Zij heeft het mooiste weeshuisproject van misschien wel heel Ethiopië. Als er mensen nog belangstelling hebben in november 2018 zal de laatste reis zijn dit jaar.

We zijn dankbaar voor deze reis en we wensen al onze belangstellenden Gods zegen toe!