“Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben,
en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde van God in hem?”

1 Johannes 3:17
24/08/2018

Ontdek Ethiopie

Beste vrienden van Double Harvest,

We begonnen met zijn zeventienen aan deze heel bijzondere reis. De tekst die we meenamen op reis was 1 Jozua 1:9 (HSV):

‘Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de HEERE, uw God, is met u , overal waar u gaat.’

Dat hebben we elke dag tijdens deze intensieve en mooie reis mogen ervaren.

De eerste dag zijn we veilig aangekomen op Genesis Farm, waar we vier dagen lang hebben genoten van goede verzorging en lekker eten. We zijn gelijk begonnen met het bezichtigen van de melkfabriek, de Maranatha Farm en de Maranatha School. Het was een hele fijne dag.

Op dag twee zijn we via een nieuwe landelijke weg naar Koka gereden. Daar hebben we een enorm groot bloemstekbedrijf gezien van Florensis, waar we vriendelijk ontvangen werden door Matthias. Hij gaf ons een interessante rondleiding. Hij vertelde dat ze meer dan 1000 mensen in dienst hebben en meer dan 60 miljoen stekjes per jaar naar Nederland verzenden. Bijzonder hoeveel zoveel mooie bloemsoorten beginnen in Ethiopië. Daarna zijn we wezen eten in het restaurant van Haile Selassi, de Ethiopiër die meerdere keren wereldkampioen hardlopen was. Helemaal nieuw daar, was dat we met boten het meer op konden. We hebben daar nijlpaarden gezien in het wild. Onderweg naar huis, hebben we nog een aardbeienfarm van een Israelier bezocht, waar je goed kunt zien dat er zoveel mogelijk is in Ethiopie. De aardbeien waren heerlijk!

Op de derde dag gingen we op bezoek bij negen kinderen die we sponsoren via de hulporganisatie Compassion. Deze dag stond zeker ergens in de top van de mooiste dagen. Alleen al in Debre Zeyt zijn er vier afdelingen van Compassion en elke locatie begeleidt meer dan 300 kinderen. Het programma was heel bijzonder. We kregen eerst uitleg van een medewerker van Compassion uit de hoofdstad Addis Abeba, via dit het filmpje op kunnen jullie ook zien wat deze ontzettend goede organisatie doet! https://www.youtube.com/watch?v=adJmbwqXBmQ
Na de uitleg gingen we in kleine groepjes bij wat kinderen thuis eten en we sloten af met een maaltijd in een hotel met alle kinderen. Een hele belevenis voor de deelnemers én de sponsorfamilies.
Woensdagmiddag was er een splitsing en gingen de mannen en vrouwen  uiteen. De vrouwen gingen winkelen en de mannen bezochten nog enkele boerderijen. Het was een prachtige dag.

Tijdens dag vier, op donderdag, bezochten we de hoofdstad, Addis Abeba. Het hoogtepunt van de sightseeing tour was het middageten bij Selam, waar weeskinderen een hotelopleiding krijgen. De studenten maakten een vijf-gangen-diner voor onze groep!

Vrijdagmorgen zijn we vertrokken richting het noorden! De eerste stop was in Debre Birhan, waar we in ons hotel eerst lekker middageten gehad hebben. Daarna bezochten we de nieuwe pluimvee farm van Arend Hardeman met de naam ‘Debre Holland’. Bijzonder mooie plek, bijzonder mooie stal met jonge kippen. We zijn nog wat doorgereden naar de kleine Grand Canyon van Ethiopie. Prachtige uitzichten en we gingen op visite bij lokale boertjes.

Zaterdag kwam de zwaarste dag van de reis. We ontbeten om 6u in de ochtend en we begonnen onze lange reis naar Lalibela. Onderweg maakten we verschillende stops om foto’s te maken. Van apen bijvoorbeeld en spectaculaire uitzichten. Toen het donker begon te worden moest onze chauffeur Mitiku nog 60 kilometer over een weg, die ze aan het verbeteren waren. Allemaal bochten en een hele slechte weg. Dat was nog best spannend. Gelukkig hadden we zo’n goede chauffeur! Om half tien kwamen we aan bij het hotel. We waren moe en hadden zin om in ons bed te kruipen.

Zondag, de zevende dag, ontdekten we dat deze zware reis enorm beloond werd. We mochten eerst deelnemen aan een dienst van een ondergrondse kerk. De orthodoxe kerk in Lalibela is zo dominant, dat ze geen andere geloven toestaan. Zowel islamitische mensen als protestantse mensen worden vervolgd. Het was een bijzondere ervaring om deel te nemen aan deze kerkdienst en de mensen waren heel dankbaar dat we er bij waren. Na de kerkdienst hebben we uitgebreid de beroemde rotskerken van Lalibela bezocht. Die zijn twaalf meter in de rotsen uitgehouwen en worden ook wel het achtste wereldwonder genoemd. Lastig uit teleggen wat voor indruk het maakt, maar in ieder geval heel bijzonder om te zien en ook om de verhalen te horen.

Maandag vertrokken naar Bahir Dar met het Tana meer. We zijn direct doorgereden naar de watervallen, waar de blauwe Nijl begint. Bij de watervallen kregen we een rondleiding. Heel speciaal, maar helaas is er meer water gevallen dan alleen van de watervallen. Het begon enorm hard te regenen. Dat komt omdat het regentijd is. Meestal is het overdag droog en gaat het ’s nachts regenen. We moesten ook nog een grote afstand in een boot, wat best een beetje angstig was. Gelukkig werd er ook nog genoeg gelachen met elkaar onderweg (de hele reis trouwens!) Uiteindelijk kwamen we veilig aan in het hotel, waar we allemaal een warme douche hebben genomen.

Dinsdag werd bijzonder mooi. ’s Ochtends eerst lekker ontbijten en daarna zo vanuit het hotel de boot in het Tana meer op. Dit meer is drie keer zo groot als het IJsselmeer. Op dit eiland hebben we gezien hoe monniken leefden en eten verbouwden. Onderweg in onze boot kwamen er vissers langs in zelfgemaakte bootjes van riet en waren er ook groepen nijlpaarden. Toen lekker in het zonnetje koffie gedronken en vertrokken naar Gondor. Gondor is een vroegere hoofdstad van Ethiopie geweest met kastelen. Wat heel speciaal was in Gondor was dat alles heel netjes was. We zagen nergens rommel. Groepen vrouwen hielden de straten schoon. Wat zou het mooi zijn als dit overal in Ethiopie zou komen. Hele mooie uitleg gehad over de koningen van Ethiopie en ook een heel mooi hotel.

Woensdag vertrokken we vroeg naar onze laatste bestemming, het weeshuis van Karin van der Bosch in Shire. Maar wat hebben onderweg weer een hoop verrassende dingen gezien. Hele grote rijstvelden, zo groot als de Noordoostpolder (wat je niet zou verwachten in Afrika). Dromedarissen die gebruikt werden als transportmiddel (makkelijk, want die gaan liggen als je de vracht er op laadt en je kunt ze aan elkaar knopen als ze naar de bestemming moeten lopen). Na onze aankomst aten we in onze lodge in de Simien bergen. Daarna zijn we gaan wandelen, met z’n allen (zelfs Rie ging mee!). Het uitzicht was heel bijzonder mooi en we zagen een speciale soort aap die nergens anders op de wereld is. De mannetjes zien er uit als leeuwen met manen en ze eten gras. Toen we waren uitgewandeld, was het eten klaar. Dat was ook nodig, want we moesten nog ver. Toen hebben we onderweg nog een speciale opdracht uigevoerd bij een vluchtelingenkamp. Bij de Korrel werkt een hele goede medewerker die jaren geleden is gevlucht uit Eritrea: Emanuel. Zijn vrouw en zoontjes van 8 en 11 zijn onlangs naar Ethiopie gevlucht om uiteindelijk weer met hun vader en man herenigd te worden. Bij het vluchtelingenkamp ontmoetten we zijn vrouw om haar een cadeau te overhandigen van Emanuel.

Toen we aankwamen bij het project van Karin van den Bosch, Bridge to Light (http://www.bridgetolight.nl/) was het al donker. Dus weer een hele klus voor onze chauffeurs Mitiku en Dereje om alle koffers af te laden, want ze hadden ze al zo vaak op de bus geladen en weer afgeladen. En nu werden er elf koffers vol waardevolle kinderspullen en kinderkleding voor het weeshuis gelost. We konden allemaal op het project een slaapplek vinden en we hebben met verbazing gezien wat er allemaal gebeurde. Alle hondervijftig kinderen zijn aan haar gegeven via de poort of door ziekenhuizen. Ze leidt een weeshuis via moeders, die allemaal vijf kinderen onder hun hoede hebben. Hoe ze dit allemaal voor elkaar krijgt in haar eentje, is gewoon een wonder. Elke moeder is zelfstandig, ook financieel. En alles wat ze nodig hebben is op het project beschikbaar. Een van de belangrijke dingen die ze doet is de familie op zoeken van kinderen. Daarna brengt ze het kind terug naar de familie, inclusief blijvende ondersteuning.  Het was allemaal geweldig om te zien.

De laatste dag, donderdag, zijn we na een uitgebreide rondleiding bij Bridge to Light, in een heel mooi restaurant wezen eten. We hadden daar een geweldig mooi uitzicht. We zagen zelfs parkieten in de bomen en er zaten nog veel meer mooie dieren. Daarna zijn we met de bus uitgezwaaid bij Karin en reden we naar Aksum. Daar hebben we nog wat bezienswaardigheden bekeken: typisch Aksum. De Ethiopische mensen beweren dat daar de ark is, maar dat is achter een hek en daar mag je niet komen. Dat moet je dus maar geloven (?). Verder zijn er mooie kerken en historische gebouwen. Vooral één van de kerken was heel bijzonder met extreem hoge obelisken er bij.

Bij aankomst op het vliegveld bleek dat we nog tijd hadden om een spelletje domino te spelen. Dat hebben we natuurlijk gedaan met z’n allen. Onze vlucht ging vervolgens van Aksum naar Addis Abeba. Daar was echt een overvol vliegveld, wat een mensen, mensen, mensen. Maar uiteindelijk landde onze Ethiopian Airlines vliegtuig twintig minuten voor de planning op Brussel. De firma van de Brink stond daar al klaar met een bus, om ons om half twaalf bij Henk en Evelien in Voorthuizen af te zetten.

We mogen terugzien op een reis vol blijdschap en dankbaarheid, waar nog lange tijd over doorgepraat kan worden.

Gods rijke zegen voor allemaal en tot binnenkort,
Gert, Henk, Rie en Evelien.

Via deze link kunt u meekijken in ons album. Via de knoppen next (volgende) en previous (vorige) onderaan de foto kunt u langs de verschillende afbeeldingen klikken.